top of page

Acerca de

Salgsvilkår

Innledning: 

​

Dette kjøpet er regulert av de nedenstÃ¥ende stan- dard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandels- loven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig pÃ¥ www.lovdata.no. VilkÃ¥rene i denne avtalen skal ikke forstÃ¥s som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen. 

Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet. For en bedre forstÃ¥else av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder. 

​

1] Avtalen 

Avtalen bestÃ¥r av disse salgsbetingelsene, opp- lysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkÃ¥r. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, gÃ¥r det som særskilt er av- talt mellom partene foran, sÃ¥ fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning. 

Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbe- stemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere. 

​

2] Partene 

Selger er Magnat Trening AS, Drammensveien 130, 0277 Oslo, post@magnatcenter.no, 22 60 62 00, organisasjonsnummer: 927 955 938, og betegnes i det følgende som selger/selgeren. 

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen. 

​

3] Pris 

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inklu- derer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære. 

4] AvtaleinngÃ¥else 

Avtalen er bindende for begge parter nÃ¥r kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren. 

Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har fore- kommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innsÃ¥ eller burde ha innsett at det forelÃ¥ en slik feil. 

 

5] Betaling 

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tids- punkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen. 

Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen pÃ¥ kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes. 

Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgÃ¥r av fakturaen og er pÃ¥ minimum 14 dager fra mottak. 

Kjøpere under 18 Ã¥r kan ikke betale med etter- følgende faktura. 

​

6] Levering 

Levering er skjedd nÃ¥r kjøperen, eller hans repre- sentant, har overtatt tingen. 

Hvis ikke leveringstidspunkt fremgÃ¥r av bestillings- løsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestil- lingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen medmindreannetersærskiltavtaltmellompartene. 

​

7] Risikoen for varen 

Risikoen for varen gÃ¥r over pÃ¥ kjøper nÃ¥r han, eller hans representant, har fÃ¥tt varene levert i trÃ¥d med punkt 6. 

 

8] Angrerett 

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angre- rettloven. 

Kjøperen mÃ¥ gi selger melding om bruk av angre- retten innen 14 dager fra fristen begynner Ã¥ løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender pÃ¥ en lørdag, helligdag eller høytids- dag forlenges fristen til nærmeste virkedag. 

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og mel- dingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev). 

Angrefristen begynner Ã¥ løpe: 

  • VedkjøpavenkeltstÃ¥endevarervilangrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt. 

  • Selgesetabonnement,ellerinnebæreravtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt. 

  • BestÃ¥r kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt. 

Angrefristen utvides til 12 mÃ¥neder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngÃ¥elsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsva- rende gjelder ved manglende opplysning om vilkÃ¥r, tidsfrister og fremgangsmÃ¥te for Ã¥ benytte angre- retten. Sørger den næringsdrivende for Ã¥ gi opp- lysningene i løpet av disse 12 mÃ¥nedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene. 

Ved bruk av angreretten mÃ¥ varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved Ã¥ returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt Ã¥ opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten. 

Kjøper kan prøve eller teste varen pÃ¥ en forsvarlig mÃ¥te for Ã¥ fastslÃ¥ varens art, egenskaper og funk- sjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen gÃ¥r utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi pÃ¥ varen. 

Selgeren er forpliktet til Ã¥ tilbakebetale kjøpesum- men til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om Ã¥ benytte angreretten. Selger har rett til Ã¥ holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake. 

​

9] Forsinkelse og manglende levering - kjøperens rettigheter og frist for Ã¥ melde krav 

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold pÃ¥ kjø- perens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendig- hetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyl- lelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren. 

Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post). 

• Oppfyllelse
Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyl- lelse dersom det foreligger en hindring som selge- ren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en sÃ¥ stor ulempe eller kostnad for selger at det stÃ¥r i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse. 

Kjøperen taper sin rett til Ã¥ kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med Ã¥ fremme kravet. 

• Heving
Dersom selgeren ikke leverer varen pÃ¥ leverings- tidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til Ã¥ levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggs- fristen, kan kjøperen heve kjøpet. 

Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter Ã¥ levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngÃ¥elsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende. 

Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngÃ¥elsen av avtalen, mÃ¥ krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen. 

• Erstatning
Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning pÃ¥ avtaletiden, unn- gÃ¥tt, eller overvunnet følgene av. 

 

10] Mangel ved varen
- kjøperens rettigheterog reklamasjonsfrist 

Hvis det foreligger en mangel ved varen mÃ¥ kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil pÃ¥berope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to Ã¥r etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment Ã¥ vare vesentlig lenger enn to Ã¥r, er reklamasjonsfristen fem Ã¥r. 

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold pÃ¥ kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpe- summen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren. 

Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig. 

• Retting eller omlevering
Kjøperen kan velge mellom Ã¥ kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomfø- ringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangs- punktet ikke rett til Ã¥ foreta mer enn to avhjelps- forsøk for samme mangel. 

• Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette inne- bærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangel- full og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet set- tes lik mangelens betydning for kjøperen.  

• Heving
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen ogsÃ¥ heve kjøpet nÃ¥r mangelen ikke er uvesentlig. 

 

11] Selgerens rettigheter ved 

kjøperens mislighold 

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold pÃ¥ selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbruker- kjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil ogsÃ¥ etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer. 

• Oppfyllelse
Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med Ã¥ fremme kravet. 

• Heving
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger ve- sentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for opp- fyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fris- ten, kan selger heve kjøpet. 

• Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i hen- hold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpe- summen etter forsinkelsesrenteloven. Ved man- glende betaling kan kravet, etter forutgÃ¥ende varsel, bli sendt til inkasso. Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven. 

• Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer 

Dersom kjøperen unnlater Ã¥ hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for Ã¥ levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 Ã¥r. 

 

12] Garanti 

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti inne- bærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10. 

 

13] Personopplysninger 

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopp- lysningererselger.Medmindrekjøperensamtykker til noe annet, kan selgeren, i trÃ¥d med personopp- lysningsloven, kun innhente og lagre de person- opplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal fÃ¥ gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbe- stemte tilfelle. 

 

14] Konfliktløsning 

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke Ã¥ løse eventuelle tvis- ter i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med ForbrukerrÃ¥det for mek- ling. ForbrukerrÃ¥det er tilgjengelig pÃ¥ telefon 23 400 500 ellerwww.forbrukerradet.no

bottom of page